пʼятницю, 15 травня 2020 р.

Доброго ранку!

Зразу хочу зауважити, що якщо у вас виникають питання під час уроку, то ви можете задавати мені їх,  зателефонувавши або в  Telegram-каналі нашої групи (можно в особисті повідомлення)

15 травня 2020р.
Тема: «Приготування тіста та виробів з нього»
Тема уроку: "Приготування здобного прісного тіста та виробів з нього."
Мета уроку:
навчальна – закріпити набуті теоретичні знання з означеної теми, сформувати уміння виконувати операції з приготування та подачі виробів з прісного здобного тіста; розвивати навички виконання  складних операцій та творче відношення до обраної професії;
розвиваюча – розвивати логічне та практичне мислення при виконанні виробничих завдань, самостійність в роботі, критичну оцінку своєї діяльності;
виховна – виховувати естетичний смак, культури спілкування, прагнення досягти  поставленої цілі, вимогливість.




Здобне прісне тісто замішують на кефірі, кислому молоці, сметані. Як розпушувач використовують харчову соду або вуглекислий амоній. . Краще використовувати амоній, так як сода злегка забарвлює вироби в жовтий колір і надає їм специфічний присмак. Якщо тісто замішують на сметані чи кефірі, то молочна кислота, що в них міститься, взаємодіє з содою і відразу ж починається виділення вуглекислого газу, яке збільшується під час випікання. Яко за рецептурою молочнокислі продукти не передбачено, то в тісто обов'язково додають харчові кислоти (лимонну чи оцтову).  На відміну від інших видів тіста в рецептурі здобного прісного тіста передбачена рідина і менша кількість цукру і жиру. Рідина сприяє утворенню клейковини, яка надає тісту в’язкості, тому якість напівфабрикату значною мірою залежатиме від розпушувачів.  


Перед початком роботи давайте згадаємо правила охорони праці, гігієни та санітарії



   Здобне прісне тісто готують двох видів:
·        солодке здобне тісто (для ватрушок, печива, солодких пирогів)
·        несолодке здобне тісто ( для кулеб’як, пирогів )
Солодке здобне тісто:
Рецептура:
- борошно пшеничне в/с – 565 г
- цукор – пісок – 150 г
- масло вершкове або маргарин – 150 г
- яйця – 45 г
- сметана – 90 г
- сода харчова – 0,6 г
- кислота лимона – 0,6 г
Вихід:1000 г
Несолодке здобне тісто:
Рецептура:
- борошно пшеничне в/с – 630 г
- цукор – пісок – 60 г
- масло вершкове або маргарин – 70 г
- яйця – 40 г
- сметана – 200 г
- сода харчова – 0,6 г
- кислота лимона – 0,6 г
Вихід:1000 г
   Сировину для приготування прісного здобного тіста використовують охолодженою, борошно – із середнім вмістом слабкої клейковини. Замішують тісто швидко у прохолодному приміщенні ( 17-18 градусів), сформовані вироби одразу випікають. Навіть при нетривалому зберіганні тіста в теплому приміщенні воно втрачає здатність підніматися під час випікання. Щоб зменшити процес газоутворення і зберегти розпушуючу властивість соди, її перемішують з борошном і додають у тісто наприкінці замішування.
   Борошно перемішують із содою і просіюють. Сметану, яйця, цукор, сіль, кислоту перемішують до розчинення солі і цукру. Заздалегідь розім’яте масло або маргарин збивають до пластичного стану протягом 5-8 хв., поступово додають суміш сметани з яйцями, потім борошно і швидко протягом 20-30 с. замішують тісто. Кислота в сметані, стискаючи із содою, утворює вуглекислий газ, який при тривалому вимішуванні випаровується, від чого вироби виходять щільними.

  Пиріжки печені з різноманітними фаршами, технологія їх приготування.
 З прісного здобного тіста виробляють:
·        пиріжки з різноманітними фаршами;
·        ватрушки
·        сочники з сиром
·        коржики
Пиріжки з прісного здобного тіста.
Рецептура:
Для тіста:
- борошно пшеничне в/с – 580 г
- цукор – 41 г
- маргарин – 145 г
- меланж – 44 г
- сметана – 87 г
- сода – 0,6
Начинка – 250 г
- яйця для змащування виробів – 15 г
- олія для змащування листів – 3 г
Вихід:10 щт. по 75 г.
  Тісто розкочують шаром завтовшки 4-5 мм. Круглою виїмкою штампують заготовки масою 58 г. На середину заготовки викладають 25 г. начинки ( сирної, фруктової, м’ясної, грибної, овочевої, тощо), краї заготовки защипують і формують пиріжок у вигляді човника. Сформовані пиріжки викладають рубцем донизу на змащені олією листи, пиріжки змащують яйцем і випікають при температурі 200-210 градусів.
     Вимоги до якості: форма човника, поверхня рівномірно зарум’янена, без тріщин, консистенція щільна, м’яка, начинка – соковита, смак приємний.
  

Сочники з сиром.
Рецептура:
Для тіста:
- борошно пшеничне в/с – 315 г
- яйця – 36 г
- маргарин – 65 г
- сіль – 1,4 г
- цукор – 130 г
- сметана – 93 г
- сода – 2,2 г
Для начинки:
- сир свіжий – 191 г
- яйця -12 г
- цукор – 47 г
- борошно – 22 г
- ванілін – 0,02 г
- яйця для змащування виробів – 15 г
- олія для змащування листів – 3 г
Вихід:10 щт. по 75 г.
    Замішують прісне здобне тісто, після чого розкочують у пласт товщиною 7-8 мм і штампують круглі заготовки з рифленими краями масою 60 г. Один край заготовки змащують яйцем, по центру сирну начинку, яку прикривають не змащеним краєм тіста, залишаючи начинку частково відкритою. Заготовки викладають на змащені листи, поверхню змащують яйцем і випікають при температурі 200-210 градусів протягом 15-20 хв.
Вимоги до якості: форма на півмісяця, рівномірно зарум’янена, без тріщин,начинка не витікає; консистенція виробу м’яка, щільна, однорідна; смак солодкий приємний.

     Ватрушка.                     
Рецептура:
Для тіста:
- борошно пшеничне в/с – 630 г
- маргарин – 158 г
- цукрова пудра – 158 г
- меланж – 47 г
- вода  – 95 г
- сода – 0,6 г
- лимона кислота – 0,6 г
Маса тіста: 630 г
Для начинки:
- сир свіжий – 167 г
- яйця -16 г
- борошно – 8 г
- ванілін – 0,02 г
- яйця для змащування виробів – 15 г
- олія для змащування листів – 2 г
Вихід:10 щт. по 75
Тісто розкачують у пласт завтовшки 5 мм, штампують з нього круглою виїмкою діаметром 8 -10 см заготовки. Краї заготовки загинають догори і фігурно защипують , формуючи бортики, а потім викладають на лист, ледь змащений олією. На середину кожної заготовки викладають сирну начинку, поверхню змащують яйцем і випікають при температурі 200 – 210 градусів.
Вимоги до якості: форма кругла, не деформована; поверхня  рівномірно зарум’янена, блискуча; на зламі – вироби добре пропечені; консистенція виробу м’яка, щільна, дрібнопориста;  консистенція начинки щільна, однорідна; смак солодкий приємний.
 Коржики  молочні.
Рецептура:
- борошно пшеничне в/с – 400 г
- борошно на підсипання – 23 г
- цукор – 212 г
- маргарин – 96 г
- меланж – 21 г
- молоко – 76 г
- сода – 2 г
- амоній – 4 г
- ванілін – 0,2 г
- яйця для змащування виробів – 9 г
- олія для змащування – 3 г
Вихід: 10 шт. по 75 г
    Готове тісто розкочують у пласт завтовшки 6 – 7 мм, потім легко прокачують з рифленою поверхнею і штампують заготовки круглої форми із зубчастими краями  діаметром 95 мм. Заготовки викладають на підготовлений лист, їхню поверхню змащують яйцем і випікають при температурі 210 – 220 градусів протягом 15-20 хв.
Вимоги до якості: форма кругла з рифленими краями; поверхня рельєфна, рівномірно зарум’янена, без тріщин; консистенція виробу м’яка, щільна, дрібнопориста;  колір світло - коричневий; смак солодкий, приємний.
 Тарталетки
   Тарталетки – святкова закуска. Корзинки для них випікають із різних видів тіста. Охолоджені корзинки наповнюють будь – яким салатом чи різноманітними продуктами.
     

 Технологія приготування прісного здобного тіста.          Пиріг напіввідкритий.  Вимоги до якості


Звертаю увагу, що під час роботи потрібно дотримуватись рецептурної закладки сировини, вимог до якості виробів, які зазначені в  технологічній картці

Критерії оцінювання вмінь учнів під час вивчення теми: «Приготування тіста та виробів з нього»
Бали
Уміє
1
Учень з допомогою майстра відтворює окремі частини практичних завдань з приготування тіста та виробів з нього. Не усвідомлено виконує окремі частини практичних завдань. Виконана робота не повністю відповідає якісним показникам. В організації робочого місця є суттєві недоліки. Системно порушує правила охорони праці.
2
Учень  зі значними труднощами виконує прості прийоми та технологічні операції з  приготування тіста та виробів з нього. Робота виконана на низькому кваліфікаційному рівні. Вимоги до якості страви визначає з допомогою майстра. В організації робочого місця є суттєві недоліки. Системно порушує правила охорони праці.
3
Учень володіє деякими простими прийомами та технологічними операціями з приготування тіста та виробів з нього. Не усвідомлено виконує окремі частини практичних знань, допускаючи помилки, які можуть бути виправлені з допомогою майстра та не вплинуть на якість страви. Може дати об’єктивну якісну оцінку приготовленим стравам  тільки з допомогою майстра. Допускає епізодичні порушення в практичних завданнях. Проявляє спостережливий інтерес до нової технології.
4
Учень володіє деякими простими прийомами та з допомогою майстра виконує технологічні операції, необхідні для приготування тіста та виробів з нього.
За допомогою майстра складає інструктивно-технологічні картки для приготування страв, недостатньо усвідомлено користуючись при цьому збірником рецептур. Може відпустити виготовлені страви, при цьому допускає неточності маси виходу. Недостатньо володіє знаннями у визначені якості страв, тому результати його роботи відповідають мінімальним діючим якісним показникам. Допускає епізодичні порушення в організації робочого місця, дотриманні технічних вимог охорони праці, які не впливають на безпеку життєдіяльності.
5
Учень виконує переважну більшість прийомів та технологічних операцій, необхідних для виконання завдань з приготування тіста та виробів з нього, їх порціонування та відпуск. Підбирає соуси до страв, допускаючи незначні помилки.
Намагається складати інструктивно-технологічні картки, але недостатньо усвідомлено користується збірником рецептур, не вміє робити перерахунок сировини. В окремих випадках допускає порушення технічних вимог охорони праці, які не впливають на безпеку життєдіяльності. Економно використовує продукти та енергоресурси.
6
Учень  самостійно готує тісто та вироби з нього , дає їм якісну оцінку.
З епізодичною допомогою майстра вирішує проблемні виробничі ситуації, складає інструктивно-технологічні картки з використанням нормативно-технологічної документації. Відпускає страви, допускаючи помилки у підборі посуду та температури подачі. Організовує робоче місце з дотриманням   технічних вимог охорони праці.
7
Учень  може самостійно виконувати переважну більшість прийомів і технологічних операцій згідно інструктивно-технологічних карток під час приготування тіста та виробів з нього з незначним відхиленням від установлених норм часу. Вміло застосовує теоретичні знання під час підготовки устаткування до роботи, виконує правила санітарії та гігієни. Вміло та правильно підбирає інструмент, інвентар, посуд для відпуску страв. Робить необхідні розрахунки сировини, користуючись нормативною документацією, складає інструктивно-технологічні картки, допускаючи незначні помилки. Дає якісну оцінку стравам. Організовує робоче місце з дотриманням технічних вимог охорони праці.
8
Учень може самостійно виконувати всі прийоми та технологічні операції з організації та приготування тіста та виробів з нього. Підбирає соуси для відпуску страв. Вміло застосовує теоретичні знання з санітарної обробки продуктів, обладнання, правильно підбирає устаткування і посуд для виконання технологічних операцій. Готує страви з дотриманням послідовності технологічного процесу, допускає незначні помилки, які може сам виправити. Усвідомлено користується збірником рецептур та іншою довідковою літературою. Організовує робоче місце з дотриманням охорони праці.
9
Учень правильно виконує всі прийоми та технологічні операції під час виконання практичних завдань по приготуваннютімта та виробів з нього; експлуатації устаткування; визначення відсотка втрат в продуктах під час холодної та теплової обробки, перерахунку сировини на задану кількість. Вміє пояснити процеси, що відбуваються в овочах під час теплової обробки. Вміло підбирає посуд, відпускає та проводить бракераж страв. Усвідомлено користується довідковою інформацією, технічною та нормативно-технологічною документацією. Під час виконання роботи допускає несуттєві помилки, які сам виправляє. Організація робочого місця відповідає вимогам.
10
Учень правильно виконує всі прийоми та технологічні операції з приготування тіста та виробів з нього , знає правила їх відпуску, підбору гарнірів, соусів і визначення їх якості. Вміє готувати страви для різних закладів ресторанного господарства. Встановлює причинно-наслідкові та між предметні зв’язки, робить аргументовані висновки з незначною консультацією викладача. Вміє самостійно користуватися інформаційними джерелами. Практичні завдання з перерахунку сировини, визначення відсотку втрат в продуктах під час холодної і теплової обробки; складання технологічних схем виконує у цілому правильно, у повному обсязі, як з використанням типового алгоритму, та і в дещо змінених умовах. Здійснює самоконтроль якості продукції. Забезпечує високий рівень організації праці та дотримання правил охорони праці, економно використовує продукти та енергоресурси. Здатен до самокерування під час навчання і має практичний досвід у роботі як у простих, так і у виняткових ситуаціях.
11
Учень  правильно виконує всі прийоми та технологічні операції з приготування тіста та виробів з нього. Знає правила їх відпуску, та визначення якості. Порівнює асортимент та технологію приготування страв у різних закладах ресторанного господарства. Встановлює причинно-наслідкові та між предметні зв’язки, робить аргументовані висновки. Вміє самостійно користуватися інформаційними джерелами. Практичні завдання з перерахунку сировини, визначення відсотку втрат в продуктах під час холодної і теплової обробці, складання технологічних схем виконує правильно, у повному обсязі. Вміє вирішувати проблемні виробничі ситуації. Вміє обрати оптимальний варіант виконання навчально-виробничого завдання. Забезпечує високий рівень організації праці та дотримання правил безпеки праці.
Здатен до самокерування під час навчання і має практичний досвід у роботі як у простих, так і у виняткових ситуаціях.
Учень є учасником і переможцем загально училищних конкурсів професійної майстерності.
12
Учень правильно виконує всі прийоми та технологічні операції під час приготування тіста та виробів з нього  в різних закладах ресторанного господарства. Вміє самостійно користуватися інформаційними джерелами. Порівнює та аналізує асортимент та технологію приготування страв різних кухонь. Практичні завдання з перерахунку сировини, визначення відсотку втрат в продуктах під час холодної та теплової обробки, складання технологічних схем для приготування страв виконує правильно, у повному обсязі, як з використанням збірника рецептур так і інших нормативних документів. Виконує дослідницьку роботу, робить висновки та узагальнення. Здатен до самокерування під час навчання і має практичний досвід у роботі як у простих, так і у виняткових ситуаціях. Результат виконаної роботи повністю відповідають якісним показникам, або може бути кращим від них.

































































Чекаю на фотозвіт на електронну скриньку antonevich2016@gmail.com , в Viber, в Telegram-канал нашої групи або в приватні повідомлення.
Також мені цікаві відгуки ваших батьків про смак приготованих страв!

Обговорення та підсумки уроку підведемо в чаті Telegram-каналу

Домашнє завдання : повторити теоретичний матеріал з теми «ПРИГОТУВАННЯ ТІСТА ТА ВИРОБІВ З НЬОГО», розробити калькуляційну карткуприготування ватрушок на 80 шт.
  

  




Немає коментарів:

Дописати коментар